About RSS

Thursday, February 2 - 02:10

Ex KNMI-directeur:"Kyoto is onzin en KNMI is slechte adviseur"

Posted by Jos Cozijnsen in General Interest

"Regering en media varen ten onrechte blind op het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI)", zegt ex-KNMI-directeur Henk Tennekes deze week in een interview met het weekblad Elsevier. Hij vindt het wetenschappelijk niveau van het KNMI onvoldoende om er het kabinetsbeleid op het gebied van klimaatverandering op te baseren. ,,Het zijn ambtenaren en geen wetenschappers'', aldus Tennekes, die 13 jaar onderzoeksdirecteur van het instituut was. ,,Kyoto is onzin'', zegt hij over de wereldwijde afspraken die zijn gemaakt om de uitstoot van broeikasgassen te beperken. Commentaar:

Tennekes is nu meteoroloog en ik weet dat wetenschappers altijd verder willen studeren. Dat moet ook gebeuren. Maar het is wel zaak regeringen tijdig te waarschuwen voor de klimaatrisico's. Ik ken het KNMI dat toen Tennekes er werkte niet als de meest krachtdadige adviseur op klimaatgebeid. Toen ik zelf bij VROM aan klimaatbeleid werkte stond het KNMI steeds op de rem. Ik verklaarde dat detijds, omdat het KNMI als instituut een deel van het ministerie verkeer en waterstaat was en men als de dood was om de Nederlandse zee- en luchtvaartemissies aan te moeten pakken. Nu zijn die emissies nog steeds geen deel van klimaatbeleid. Nu is Tennekes ook vliegtuigbouwer en is dat wellicht een extra oorzaak voor de houding van het KNMI destijds. Overigens is Tennekes geen klimaatscepticus; hij hreef zelf: "Rijke landen kunnen eventuele klimaatveranderingen wel pareren, maar de bevolking van Afrika heeft nu al een marginaal bestaan. Het broeikaseffect kan daar hele volkeren uitmoorden. Wat doen de rijke landen? Helemaal niets! (in Broeikasramp & weerbericht : voorspelbare blunders van wetenschap en techniek). Dus Kyoto kan niet alleen maar onzin zijn ...

Permanent link to this posting  |  e-mail this article  |  post a comment below

All people deserve wealthy life and business loans or just auto loan can make it better. Because freedom is based on money state.

Select this to confirm the posting
Remember personal info?